Frații Karamazov la Teatrul Elisabeta: miercuri, 15 februarie

Frații Karamazov la Teatrul Elisabeta, Andrei CiopecDacă mai găsiți bilete, aveți noroc. Dacă nu, rețineți, urmăriți programul Teatrului Elisabeta și mergeți neapărat cu prima ocazie!

Începe cu monologul Părintelui Zosima (Liviu Popa), o cale de întoarcere în textul lui Dostoievski, dacă vă e dor de ceva clasic în contextul ăsta care ne smulge prezentul de sub picioare.

După scena cu multe personaje care baleiază de la exaltarea mistică a Doamnei Hochlakova (Ana Olaş) până la cinismul distins al lui Ivan Karamazov (Daniel Achim), vine Dimitri Karamazov (Andrei Ciopec) și vine ca un tunet care sigur oprește în loc pentru o secundă cele 300 de inimi din sală.

Ceea ce urmează e ca o gală a talentului, a subtilității, a sensibilității și a emoției care vine din text, din jocul excepțional al fiecărui actor și din punerea în scenă atât de curată și atât de inspirată.

Cele trei drepte ale căderii de la credință sunt întruchipate de cei trei frați Karamazov: Aleoşa (Costi Apostol), Ivan (Daniel Achim) și Dimitri (Andrei Ciopec).

Și, alături de ei, printre ei sau din cauza lor, celelalte personaje construiesc în fel și chip, țes și destramă.

Frații Karamazov

Însă, orice s-ar întâmpla pe scenă și în afara ei, rămâi tânjind după acea forță dezlănțuită, aștepți să se întoarcă Dimitri. Pentru că – și iată, a venit momentul s-ă repet – dacă, până acum mă străduiam și nu găseam un alt actor pe care să-l pot compara cu Andrei Ciopec din punctul de vedere al capacității de metamorfozare cu fiecare rol, acum mai am o temă pe care n-o pot rezolva: să mă gândesc la un actor cu o forță tot atât de uriașă, de zdrobitoare, în tunetul vocii, în sălbăticie, în dramatism.

Frații Karamazov

 

Ada Solomon (fragment dintr-un interviu pe care i l-am luat miercuri, 8 februarie):

„Da, îl știu foarte bine pe Andrei, am și lucrat cu el, e un actor excepțional. A publicat acum, de curând, un volum de poezii. Mi-e foarte drag Andrei. L-am cunoscut la Gala Tânărului Actor, la Costinești, acolo l-am văzut prima dată și pe urmă l-am tot urmărit și am și lucrat împreună. E foarte bun, da.

Sunt generații extrem de talentate, și-s foarte diferiți. Și-s mulți. Nu mă înfurie nimic mai mult decât să aud fraza «Nu mai avem actorii de altădată». E complet fals! Pentru că sunt atât de mulți.

Și la «Toni Erdman» asta a fost o problemă, că erau atât de multe opțiuni pentru actorii români, încât a fost foarte, foarte dificil pentru Maren să aleagă și să se decidă cine e cel mai potrivit, pentru că putea să aibă doi-trei-patru pe rol. A fost și remarca ei asupra calității actorilor din România și nu numai a ei. În general, toți regizorii străini cu care am lucrat sunt absolut impresionați de nivelul, de competența și de talentul actorilor români.”

Frații Karamazov la Teatrul Elisabeta

